آموزش و خدمات دیجیتال مارکتینگ

کامنت مارکتینگ چیست و چه نقشی در موفقیت دیجی کالا داشت؟!

احتمالاً تا به حال، روایت‌ها، داستان‌ها و نکته‌های مختلفی درباره موفقیت دیجی کالا، این غول فروشگاه‌های اینترنتی در ایران شنیده‌اید؛ اما تا حالا درباره کامنت مارکتینگ قوی این برند هم چیزی به گوشتان خورده؟

بله؛ کامنت مارکتینگ یا بازاریابی دیدگاه، یکی از رمز و رازهای شناخته شدن دیجی کالا و موفقیت آن است. یعنی همین نظراتی که ما در سایت‌های مختلف می‌خوانیم و از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌هایمان کمک می‌گیریم، می‌توانند رمز موفقیت یک سایت یا فروشگاه اینترنتی باشند.

بازاریابی دیدگاه (Comment Marketing) مفهومی است که می‌توان از آن برای افزایش ترافیک طبیعی سایت (SEO) و همچنین افزایش فروش استفاده کرد.

 

  • دیجی کالا به یک برند قابل اعتماد برای مقایسه محصولات از زبان کاربران واقعی تبدیل شد
  • سرچ برند آن به شدت افزایش پیدا کرد
  • زمان ماندگاری کاربران رشد چندین برابری داشت
  • نرخ پرش سایت به دلیل فعالیت بالای کاربران کاهش پیدا کرد
  • در نهایت با کامنت‌های جدید، محتواها دائماً در حال به‌روزرسانی بود

 

کامنت مارکتینگ چیست؟

 کامنت مارکتینگ کمک گرفتن از نظر کاربران در سایت خود و استفاده از قابلیت نظر دادن در سایت دیگران، برای معرفی برند، تعامل، ایجاد رابطه و افزایش اعتماد کاربران است، که در نهایت منجر به افزایش ترافیک و فروش می‌شود.

 

 

اشتباهی که خیلی‌ها مرتکب می‌شوند چیست؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند همین که لینک سایتشان را در سایت‌های دیگر به عنوان کامنت بگذارند، یا نه خیلی زحمت بکشند و یک معرفی بی‌ربط به مقاله هم از خودشان داشته باشند، بازاریابی کامنتی انجام داده‌اند! اما اصلاً ماهیت کامنت مارکتینگ این نیست. خواندن نظر اسپم شما که هیچ کمکی به خوانندگان آن مطلب یا سایت نمی‌کند و هیچ بار معنایی خاصی ندارد، فقط باعث می‌شود که نظرتان تایید نشود و به زباله‌دان فرستاده شود.

پس قبل از هر حرکتی در بازاریابی دیدگاه، از خودتان بپرسید که آیا این نظر من تاثیر مثبتی دارد؟ آیا کمکی به خوانندگان مطلب می‌کند؟ آیا حاوی اطلاعات مفیدی است؟ اگر جوابتان مثبت بود، یعنی راه را درست آمده‌اید.

 

کامنت مارکتینگ درست چه تاثیرات مثبتی دارد؟

بعضی وقت‌ها رقابت در رتبه‌بندی‌های گوگل آنقدر نزدیک می‌شود که حتی چندتا کامنت ساده هم می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اما چطور و چگونه کامنت‌ها این تاثیر را می‌گذارند؟ در ادامه می‌خوانیم.

گرفتن بک لینک

اسم کامنت مارکتینگ که می‌آید، اول یاد لینک دادن در کامنت می‌افتیم، چون روی سئوی سایت تاثیر دارد. اگر بتوانید در سایت‌ها کامنت گذاشته و لینک خود را قرار دهید، باید کمی امیدوار باشید که در آینده رتبه بهتری در سئو پیدا می‌کنید. چرا کمی؟

چون گوگل چند سالی است که قدرت لینک‌های درون کامنت را کاهش داده. با این حال باز هم ارزش دارد با هدف دریافت لینک کامنت مارکتینگ کنیم؟

در حقیقت اگر لینک خود را در وب‌سایت‌های معتبری قرار دهید، ارزش نسبتاً خوبی دریافت می‌کنید. اما در کل پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر هدفتان هم ساخت لینک است، کامنت‌‌های با ارزشی ارسال کنید نه اینکه صرفاً به دنبال گرفتن یک رتبه سئو باشید. (در بخش تکنیک‌های کامنت مارکتینگ توضیحات بیشتری به شما می‌دهیم.)

منشن بدون لینک

گوگل در مقابل کاهش اهمیت بک‌لینک‌ها، یک روش دیگر را برای ارزش‌گذاری وب‌سایت‌ها ایجاد کرده: منشن بدون لینک. به این معنی که اگر نام وب‌سایت شما (برند یا url) در مطالب مرتبط با کسب و کار شما، بدون لینک آورده شود، اعتباری را برایتان در نظر می‌گیرد.
در حال حاضر، بهترین جایی که می‌توانید در آن با خیال راحت و کمترین زمان و هزینه ، اسم سایت‌تان را بیاورید، بخش کامنت‌ سایت‌های دیگر است؛ پس از این فرصت استفاده کنید.

افزایش جستجو نام برند

اگر در چند انجمن و شبکه اجتماعی پرمخاطب عضو شوید و بتوانید به بهانه‌های مختلف (و مرتبط!)، در کامنت‌ها خودتان را به کاربران معرفی کنید، شاید نام شما در خاطرشان بماند و دفعه بعد، آن‌ها برای ورود به سایت شما، نام برندتان را در گوگل سرچ کنند. به طور کلی افزایش جستجو نام برند، یکی از انواع راهکارهایی است که موتور جستجو می‌تواند به کمک آن یک وب‌سایت معتبر را شناسایی کند.

علاوه بر این، اگر کاربران از لینک پروفایل شما یا حتی به صورت مستقیم (وارد کردن آدرس) وارد سایت‌تان شوند باز هم برای گوگل یک فاکتور مثبت محسوب می‌شود.

 

 

خب تا اینجا نتایج کامنت مارکتینگ در وب‌سایت‌های دیگر را گفتیم، اما بازاریابی دیدگاه در سایت خودمان چه تاثیری روی سئو دارد؟ در ادامه این سوال را هم جواب می‌دهیم.

به‌روزرسانی محتوا

گوگل و بقیه موتورهای جستجو عاشق این هستند که شما دائماً صفحات و محتواهای خودتان را به‌روز کنید و چیز جدیدی به آن اضافه کنید. اما وب‌سایتی مثل که بیشتر از 400 مقاله آموزشی دارد، چطور می‌تواند دائماً این‌همه محتوا را به‌روز کند؟

مطمئناً زمان ما برای به‌روزرسانی محتوا و همچنین تولید محتوای جدید، بسیار محدود است. اما به‌جای آن یک کار را خوب بلدیم.

ما با تولید محتوای ارزشمند کاری می‌کنیم که مخاطب به خواست خودش، نظرش را ابراز کند و به تولید محتوای جدید در صفحه کمک کند. هر نظر چندخطی که از طرف مخاطبان در یکی از صفحات سایت منتشر شود، باعث افزایش طول محتوا و به‌روزرسانی آن خواهد شد. البته ناگفته نماند که نظرات تک کلمه‌ای مثل تشکر، نظرات بی‌ربط و اسپم کمکی به سئو نمی‌کنند.

لینک‌سازی داخلی

احتمالاً خودتان می‌دانید که لینک‌های داخلی یکی از نکات بسیار مهم در سئو داخلی سایت هستند. اغلب وبمستران تصور می‌کنند تنها جایی که می‌توان در آن از لینک داخلی استفاده کرد، متن و محتوای سایت است. اما نظرتان چیست زمانی که کاربر در مقاله آموزش سئو، از شما در مورد لینک‌سازی خارجی سوال می‌کند، در جواب، لینک مقاله مربوطه را برای او قرار دهید؟

شما به همین راحتی می‌توانید در کامنت‌های هر مطلب و در جواب به کاربران، لینک‌های داخلی و حتی لینک‌های خارجی به منابع معتبر قرار دهید تا به این صورت هم سئو محتوا و هم تجربه کاربران‌تان را بهتر کنید.

افزایش زمان ماندگاری کاربر

از دیگر تاثیراتی که کامنت مارکتینگ روی سئو می‌گذارد، افزایش زمان ماندگاری کاربران است. مخصوصاً در مقالات جنجالی یا مقاله‌هایی که موضوع تخصصی دارند، کاربران برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد موضوع به دست بیاورند، به سراغ کامنت‌ها می‌روند و نظرات بقیه را می‌خوانند.

در این بین علاوه بر زمانی که برای مطالعه نظرات صرف می‌شود، ممکن است با کمک یکی از لینک‌های داخل کامنت به صفحات دیگر سایت هم بروند و حتی خودشان اقدام به ارسال نظر کنند. توجه کنید که الگوریتم‌‌های گوگل رفتار کاربران را به دقت زیر نظر دارند و توجه آن‌ها به محتوایتان و میزان ماندن در سایت را روی رتبه‌بندی محتوا در گوگل تاثیر می‌دهند.

افزایش بازدید و در نتیجه افزایش فروش

حتی اگر وب‌سایتی داشته باشید که نرخ تبدیل آن به شدت پایین است و از هر هزار بازدیدکننده یک نفرشان به خریدار تبدیل می‌شوند؛ با افزایش بازدید، فروش آن هم افزایش پیدا می‌کند. یعنی تأثیری که بازاریابی دیدگاه روی سئو سایت شما گذاشته، می‌تواند بازدید سایت را چند برابر کند و در نتیجه، فروش شما هم افزایش می‌یابد.

البته فراموش نکنید که این افزایش بازدید، خودش نیز باعث افزایش نظرات و در نتیجه افزایش فروش بیشتر خواهد شد؛ یعنی در مقطعی ممکن است بازدید فروش شما به جای رشد 20 درصدی همیشگی، به دلیل افزایش نظرات با رشد 60 درصدی و بیشتر روبرو شده و این روند تصاعدی شود.

افزایش اعتماد کاربران با کامنت مارکتینگ

به طور کلی اعتماد کردن در دنیای وب برای کاربران کار سختی است. اما مطمئناً اعتماد کردن به وب‌سایتی که مثل یک خانه اشباحِ سرد و تاریک، خلوت باشد، بسیار سخت‌تر از اعتماد به سایتی است که حداقل ردپای چند نفر در آن دیده می‌شود.

زمانی که در صفحه محصول شما چند نظر مختلف وجود داشته باشد، یکی از کیفیت آن بگوید، دیگری در مورد مدت زمان گارانتی‌اش سوال کند و نفر بعدی در مورد برندِ مناسبش حرف بزند، کاربر جدید راحت‌تر به شما اعتماد کرده و با کمک نظرات مخاطبان قبلی برای خرید تصمیم‌گیری می‌کند. شاید بتوان گفت افزایش اعتماد مهم‌ترین تأثیری است که بازاریابی دیدگاه روی فروش و برندسازی سایت شما دارد.

***

خب، تا اینجا با ماهیت و فواید کامنت مارکتینگ آشنا شدید. حالا بیایید برگردیم به مثالی که اول مقاله زدیم و ببینیم که کامنت مارکتینگ چه کمکی به رشد دیجی‌کالا کرد.

دیجی کالا و کامنت مارکتینگ!

حتماً تا اینجا متوجه شده‌اید که چرا اول مقاله گفتیم قسمت زیادی از موفقیت دیجی کالا در ابتدای کار، مربوط به همین کامنت مارکتینگ عظیم بود! دیجی کالا یکی از اولین سایت‌هایی بود که به مقایسه محصولات دیجیتالی پرداخت. این موضوع باعث می‌شد که کاربران دائم در هر صفحه در مورد برند یا محصول مورد علاقه خودشان نظر بدهند، بحث کنند و تا چند روز مداوم به صحبت‌های یکدیگر جواب دهند. در نتیجه:

  • دیجی کالا به یک برند قابل اعتماد برای مقایسه محصولات از زبان کاربران واقعی تبدیل شد
  • سرچ برند آن به شدت افزایش پیدا کرد
  • زمان ماندگاری کاربران رشد چندین برابری داشت
  • نرخ پرش سایت به دلیل فعالیت بالای کاربران کاهش پیدا کرد
  • در نهایت با کامنت‌های جدید، محتواها دائماً در حال به‌روزرسانی بود

آیا الان هم نظرات روی سئوی دیجی کالا تاثیر می‌گذارند؟

بگذارید با یک سوال، این سوال را جواب دهیم: به نظر شما گوگل سایتی که روزانه چند صد هزار بازدید دارد، بیشتر از چند هزار بار نامش جستجو می‌شود، پر از محتوای مفید بوده و به طور کلی یک برند شناخته شده است را از نتایج حذف می‌کند؟ نه. پس دیجی کالا با این قدرت زیاد دیگر نیازی به کمک گرفتن از نظرات کاربران در سئو نداشت.

در اصل نظرات در این سایت به قدری زیاد شده بود که به مرور سرعت سایت را کاهش می‌داد. برای همین، مدیرانِ آن، بخش نظرات را به کمک برنامه نویسی زبان js به صورتی طراحی کردند که بعد از ورود کاربر بارگذاری شوند. یعنی کاربران هنوز می‌توانند نظرات را ببینند و  ارسال کنند، اما گوگل نمی‌تواند آن‌ها را بخواند و در رتبه سایت تأثیر بدهد.

 

بنابراین دیجی‌کالا در حال حاضر از کامنت مارکتینگ فقط برای افزایش فروش، اعتماد‌سازی و برندینگ استفاده می‌کند.

و اما… یک سوال مهم‌تر: چطور به کمک کامنت مارکتینگ، مثل دیجی کالا شویم؟! در ادامه تکنیک‌های کامنت مارکتینگ در سایت را به شما آموزش می‌دهیم.

تکنیک‌های کامنت مارکتینگ یا بازاریابی دیدگاه

تکنیک‌هایی که در این بخش یادتان می‌دهیم، مربوط به کامنت مارکتینگ داخل سایت هستند. اگر دوست داشتید، میتوانید مقاله دیگر ما درباره راه‌های افزایش کامنت در اینستاگرام را نیز بخوانید.

1) از کاربران برای نظر دادن دعوت کنید

بعد از نکاتی مثل نوشتن محتوای واقعاً مفید، ساده‌نویسی و… مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توانید به کمک آن کامنت مخاطبان در صفحات سایت را افزایش دهید، درخواست از آن‌هاست. یعنی اینکه به‌صورت مستقیم از کاربران درخواست کنید که برایتان کامنت بگذارند.

البته به تازگی اغلب وبمستران به اهمیت این نکته پی برده‌اند و در انتهای مطالب‌شان به صورت روتین و عادت‌وار جملات این‌چنینی می‌نویسند: «در صورت وجود هرگونه سوال آن را در نظرات مطرح کنید و…»

ولی ما پیشنهاد می‌کنیم شما کمی خلاق‌تر باشید و بهتر درخواست کنید. مثلاً به کمک یک سوال یا درخواستی که برای مخاطب ارزش ایجاد کند. به آخر این مقاله در ویرگول نگاه کنید تا بهتر متوجه منظورمان شوید:

همانطور که می‌بینید، در انتها به صورت خلاقانه‌تری از کاربر درخواست شده نظرش را در مورد مطلب ارائه کند. شما باید برای دریافت نظر بیشتر، به مخاطب احساس صمیمیت و اهمیت داشتن را القا کنید. پس از این تکنیک‌ها بهره ببرید.

2) یک منبع پرسش و پاسخ باشید

خیلی‌ها در انتهای مقاله از کاربران می‌خواهند که اگر سوالی دارند، در بخش نظرات بپرسند. اما در بیشتر اوقات زمانی که کاربر بیچاره در مورد یک موضوع سوال می‌کند، با یک جواب چند کلمه‌ای و بی‌ارزش روبرو می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید جواب کامل کاربر در چند خط داده شده است. به این صورت کاربران بعدی هم که این سبک پاسخ دادن را مشاهده کنند، ترغیب می‌شوند برای دریافت جواب سوالاتشان، از بخش نظرات مقالات و صفحات سایت استفاده کنند.

3) یک جواب کافی نیست!

بعضی از کامنت‌ها این قابلیت را دارند که به یک گفتگو میان شما و کاربر تبدیل شوند. به این صورت علاوه بر اینکه کاربر از شما رضایت بیشتری پیدا می‌کند، می‌توانید نظرات صفحه را افزایش دهید. برای رسیدن به این هدف کافی است هر نظر کاربر را پاسخ داده و در انتها یک نظر دیگر از او خواسته یا سوالی بپرسید.

مثلاً در همین مثال قبلی، اگر در آخر جمله بالا می‌پرسیدیم «دامنه وب‌سایت شما چند سال سابقه فعالیت دارد؟»، کاربر را به ارائه نظر دوباره دعوت می‌کردیم.

4) مخالفت کنید

تکنیک مخالفت از جمله تکنیک‌هایی است که می‌تواند یک یا حتی چند کاربر را به نظردهی دوباره در وب‌سایت شما ترغیب کند. کافی است موقع جواب دادن به نظرات، به یکی از آن‌ها جواب مخالف بدهید. منظور این نیست الکی مخالفت کنید ها!! 🙂 مثلاً زمانی که کاربر از کیفیت‌ِ «سرویس هاستینگ» فلان شرکت معروف صحبت می‌کند و شما تجربه خوبی در همکاری با شرکت گفته شده ندارید، می‌توانید نظر مخالف خود را اعلام کنید.

به این صورت علاوه بر خودِ کاربرِ نظردهنده، افراد دیگری هم که تجربه خوب یا بدی از کار با این سرویس هاستینگ داشته‌اند، وارد بحث شده و این یعنی تعداد زیادی کامنت بیشتر. همچنین می‌توانید تکنیک مخالفت را در متن هم به کار ببرید؛ یعنی یک موضوع مهم را در مقاله (به صورت منطقی) نقد کنید.

5) دوستان و همکاران خودتان را درگیر کنید

می‌توانید برای کامنت مارکتینگ در سایت و مخصوصاً شبکه‌های اجتماعی، دوستان و همکاران خودتان را وارد بحث کنید و آن‌ها را ترغیب به نظر دادن کنید. به عنوان نمونه به پست پایین نگاه کنید که در آن نویسنده دوستان و همکاران خود را دعوت به نظر دادن کرده:

6) خودتان شروع کنید

همیشه نباید منتظر باشید که بقیه استارت اولین کامنت در وب‌سایت را بزنند؛ خودتان شروع کننده باشید. خیلی‌ها دوست ندارند اولین نفر برای یک کار باشند؛ بنابراین وقتی پای پست نظری نباشد، آن‌ها هم نظر نمی‌دهند؛ اما زمانی که اولین کامنت پایین پست شما قرار بگیرد، ممکن است بقیه کاربران هم تحت تأثیر اثر اجتماعی (Social proof) قرار گرفته و اقدام به نظر دادن می‌کنند.

شما می‌توانید نظر اول را با اکانت یک کاربر قرار داده و خودتان جوابش را در قالب مدیر سایت بدهید. بعد از آن کاربران دیگر هم شروع می‌کنند. البته اگر کمی در نوشتن کامنت اول خلاقیت به خرج دهید، مطمئناً بازخورد بهتری هم می‌گیرید. مثلاً موضوع پرچالشی را عنوان کرده و یک بحث راه بیندازید.

7) به کاربران انگیزه بدهید

سعی کنید به کاربران انگیزه بدهید. بعضی از وبمستران در سایت خود سیستم امتیازدهی دارند و به ازای هر نظر و کامنت، امتیازی به کاربران می‌دهند. این می‌تواند یک انگیزه مناسب برای کامنت گذاشتن کاربران باشد. در ادامه هم می‌توانید به ازای امتیازات مختلف جوایزی را به کاربران اهداء کنید.

8) به مخاطبان معترض پاسخ بدهید

جواب ندادن یا پاک کردن نظر مخاطبان معترض، نتیجه مناسبی برای شما ندارد، اما در مقابل می‌توانید با یک جواب منطقی و مهربانانه برای خود اعتماد جمع کنید. به قول یکی از بزرگان وب فارسی،   مخاطبان معترض بیشتر از مخاطبان عادی پتانسیل تبدیل شدن به یک طرفدار را دارند.

شما می‌توانید با انتشار نظرات مخالف، اولاً اعتماد به مجموعه را افزایش داده و مسائل را برای بقیه کاربران شفاف‌سازی کنید و همینطور با یک جواب مناسب و منطقی به معترض، او را به یک طرفدار تبدیل کنید.

اگر به سایت دیجی‌کالا مراجعه کرده باشید، می‌بینید که پایینِ خیلی از محصولات، نظرات منفی زیادی وجود دارد، با این حال ادمین‌ها هیچکدام از نظرات را حذف نمی‌کنند. شاید این موضوع باعث شود بقیه کاربران از خرید یک محصول پشیمان شوند، اما حداقل به آن‌ها این اطمینان را می‌دهد که در مقابلشان یک سایت کاملاً شفاف و قابل اعتماد قرار گرفته است.

کامنت مارکتینگ در وب‌سایت دیگران

کامنت مارکتینگ در وب‌سایت‌ها و انجمن‌ها برای جذب مخاطب و برندسازی انجام می‌شود و یکی از راهکارهای پربازده در وب انگلیسی است. اما در وب فارسی اغلب وبمستران اجازه انتشار کامنت‌های تبلیغاتی شما را نمی‌دهند. اما گاهی می‌توانید وب‌سایت‌هایی را پیدا کنید که اجازه ارسال نظر را به شما بدهند. در ادامه و به صورت تیتروار اشاره‌ای به نحوه اجرای کامنت مارکتینگ در سایت‌های دیگرمی‌کنیم:

  •  از میان انجمن‌ها و وب‌سایت‌های معتبر، آن‌هایی که اجازه ارسال کامنت به شما می‌دهند را پیدا کنید. (می‌توانید ارسال نظر در همه آن‌ها را امتحان یا نظرات قبلی را بررسی کنید.)
  •  هدفتان را مشخص کنید؛ اینکه قرار است از کامنت مارکتینگ لینک بیشتری به دست بیاورید یا به دنبال «منشن بدون لینک» و برندسازی هستید. (گزینه دوم و سوم انتخاب بهتری است.)
  •  قبل از ارسال کامنت، متن کامل صفحه و ترجیحاً مقالات دیگر سایت را هم مطالعه کنید.
  • نظری ارائه کنید که واقعاً دارای جذابیت و ارزش باشد. مثلاً محترمانه قسمتی از مقاله را نقد کنید، در مورد مقاله جدید خودتان صحبت کرده و از کاربران بخواهید برای مشاهده آن به فلان آدرس یا سایت مراجعه کنند.
  • کامنت‌های اول در هر وب‌سایت ارزش بیشتری داشته و بازدید بالاتری دارند. برای اینکه بتوانید همیشه اولین نظرات را ارسال کنید، در خبرنامه سایت‌های مورد نظر عضو شوید. همینطور در انجمن‌ها، خودتان اقدام به ساخت «تاپیک» کرده و بحث را شروع کنید.
  •  حتماً در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً توییتر و لینکدین روند کامنت مارکتینگ را ادامه دهید.

پیام اخلاقی آخر: فیک نباشید حتی در کامنت مارکتینگ

خب این هم کامنت مارکتینگ؛ در این آخر کار توصیه می‌کنیم برای دریافت بازخورد بهتر از کامنت مارکتینگ، مصنوعی عمل نکنید. مطمئناً اگر در همه صفحات وب، اسم سایت شما وجود داشته باشد، در همه شبکه‌های اجتماعی بحث‌های مصنوعی پیرامون برندتان صورت بگیرد و همه صفحات سایتتان پر باشد از نظرات فِیک، صرفاً کاربرانتان را از دست داده و برندسازی منفی می‌کنید.

بنابراین سعی کنید بیشتر تمرکزتان را روی ایجاد محتوای جذاب و… بگذارید تا خود کاربران به صورت واقعی تمامی کارها را برای شما انجام دهند. (دقت کنید که الان در اغلب صفحات وب، دائماً صحبت از سایتی مثل دیجی‌کالا می‌شود. این نتیجه تولید محتوای حرفه‌ای و رفتار حرفه‌ای این مجموعه در مقابل مخاطبان خود بوده است.)

در زمان نوشتن این مقاله تصمیم گرفتیم نکته نگفته در مورد کامنت مارکتینگ یا همان بازاریابی دیدگاه در آن باقی نگذاریم و احتمالاً به این هدف خود رسیدیم. در هر حال اگر هنوز موضوع باقی مانده یا سوالی در ذهن دارید، حتماً آن در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاه‌ها (2)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

    کاربر دمو مشتری مرداد 2, 1399 پاسخ

    باتوجه به ارزش و تأثیر دانش دیجیتال مارکتینگ در فضای کسب و کار کنونی، و گرایش اکثر کسب و کارها به دیجیتالی کردن فرآیندهایشان، مدرسه کسب و کار ماهان با انجام پژوهش و تحقیقاتی در این زمینه اقدام به تدوین دوره جامع و کاربردی " مدیر دیجیتال مارکتینگ " جهت پرورش مدیران حرفه ای و متخصص کرده است.

    سید رضا صالحی مدیر کل مرداد 2, 1399 پاسخ

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.