آموزش و خدمات دیجیتال مارکتینگ

شبکه های اجتماعی چگونه بر سئو سایت تاثیر می‌گذارند؟

برای بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت باید کمی به عقب بازگردیم. حدود سال 2010 میلادی! زمانی که زمزمه‌های تاثیر سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی یا Social Signals بر رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها شنیده می‌شد.

در آن زمان برخی متخصصین سئو، مقالاتی پیرامون قابلیت تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئوی وب‌سایت منتشر کردند. هرچند این موضوع برای زمان خود تازگی داشت چرا که از سایر روش‌های لینک بیلدینگ برای تاثیر بر سئو سایت بیشتر استفاده می‌شد و در مقایسه با آنها، تقریباً توجهی به سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی نمی‌شد. با توجه به اینکه گوگل به‌طور رسمی درباره به‌روزرسانی‌های خود اطلاع‌رسانی نمی‌کرد، در آن زمان سؤال مهمی ذهن ما را به خود مشغول کرد:

آیا موتورهای جستجوی رایج از شبکه‌های اجتماعی برای رتبه‌بندی نتایج جستجو استفاده می‌کنند؟

جمع‌بندی نتایج آن زمان نشان می‌داد که داده‌های استخراجی از فیس‌بوک به‌طور گسترده توسط گوگل استفاده نمی‌شود، اما در مقابل آن، ریتوئیت شدن توسط کاربران توئیتر، به عنوان یکی از راه‌های لینک سازی شناخته شد. در نتیجه، توئیتر از آن زمان مورد توجه وب‌سایت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی قرار گرفت. (هرچند توئیتر تا چند سال پیش هم کاربر ایرانی چندانی نداشت و کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت).

اما امروزه تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئوی سایت چگونه است؟

بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

اگرچه امروزه، هیچ شکی در تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت شکی وجود ندارد، اما در شدت و میزان تاثیر سیگنال‌های شبکه های اجتماعی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، همچنان ابهاماتی مطرح است.

مطالعات متعددی درباره وابستگی سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی و رتبه‌بندی سایت‌ها انجام شده که فارغ از تفاوت‌هایی که در نتایج آنها وجود دارد، روشن است که اهمیت این سیگنال‌ها در طول زمان افزایش یافته است. در نتیجه هم‌اکنون با چند پرسش اساسی مواجهیم:

 

 

چرا و چگونه سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی موجب بهبود رتبه سایت می‌شوند؟

هرچند پاسخ به این سؤال کمی بحث‌برانگیز است، اما به عقیده من شبکه های اجتماعی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر رتبه‌بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارند. تأثیرات مستقیم ناشی از عوامل زیر است:

  • تعداد افرادی که برند شما را در فیس‌بوک لایک می‌کنند
  • تعداد اشتراک‌گذاری در فیس‌بوک
  • تعداد فالوئرهای توئیتر
  • تعداد توئیت هایی که نام تجاری شما را منشن کرده یا لینک وب‌سایت شما را در آن قرار می‌دهند.

تأثیرات غیرمستقیم نیز از عوامل زیر حاصل می‌شود:

  • افزایش Inbound Link ناشی از بازدید بیشتر و آگاهی کاربران از نام تجاری شما
  • افزایش نظرات مثبت ناشی از رضایت بیشتر مشتریان یا کاربران
  • کاهش نرخ بانس ریت، افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت و بازدید دوباره از وب‌سایت شما

درحالی‌که اثرات مستقیم بسیار ساده و بدیهی هستند، ترجیح می‌دهیم که در مورد اثرات غیرمستقیم کمی بیشتر توضیح دهیم. همچنین، باید توجه داشته باشید که شبکه های اجتماعی به فیسبوک و توئیتر ختم نمی‌شوند و شبکه‌هایی نظیر لینکدین، گوگل پلاس و حتی اینستاگرام نیز در سئوی سایت شما تاثیر دارند.

افزایش لینک‌های ارجاعی یا Inbound Links ناشی از بازدید بیشتر و آگاهی کاربران از نام تجاری

یکی از قدرتمندترین تأثیرات شبکه‌های اجتماعی قابلیت تولید Inbound Link به‌وسیله افزایش آگاهی از نام تجاری و بازدید بیشتر آنلاین از آن است. لینک‌های ارجاعی، در واقع لینک‌هایی هستند که در بین محتوای متنی سایت‌های دیگر به صفحات سایت شما داده می‌شود و از نظر گوگل بیشترین ارزش را در میان لینک‌های ورودی و خروجی دارد زیرا امکان دیده شدن و کلیک بر روی آن توسط کاربران بیشتر است.

هنگامی که نام تجاری شما در فضای مجازی به‌طور دائم نقل‌قول شود، احتمال درج لینک وب‌سایت و صفحات آن افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانید، لینک‌ها همچنان مهم‌ترین و با ارزش‌ترین معیار موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی محسوب می‌شود.

 

 

افزایش نظرات مثبت ناشی از رضایت بیشتر مشتریان

کمپانی‌ها و شرکت‌های معتبر امروزه از شبکه‌های اجتماعی برای گسترش ارتباط و ارائه خدمات به مشتریان استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند به‌راحتی به کمپانی‌ها توئیت کنند و از آنها انتظار پاسخ داشته باشند. دسترسی آسان کاربر به یک کمپانی می‌تواند موجب ایجاد حس نزدیکی، ایجاد یک ارتباط طبیعی با برند، افزایش وفاداری مشتریان و در نتیجه بالا رفتن اعتماد آنها شود.

پیامی که کمپانی‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی و در قالب پست ارسال می‌کنند می‌تواند تصویر مشخصی از آنها در ذهن کاربران ایجاد کند و آنها را از سایر رقبا متفاوت نشان دهد. برای پی بردن به اهمیت این موضوع تنها کافی است به تبلیغات مشهور “I’m a Mac, I’m a PC” شرکت اپل که به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شد دقت کنید.

البته برای این مورد لازم نیست انقدر راه دوری بریم. هم اکنون بیشتر کسب‌وکارهای آنلاین خودمان هم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت زیادی دارند. ار دیجی‌کالا گرفته تا اسنپ و حتی بیسکوئیت گرجی! کافیست در یکی از شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیسبوک، لینکدین یا اینستاگرام حساب کاربری داشته باشید. همین! تیم پشتیبانی این شرکت‌ها مطمئناً در اسرع وقت به شما پاسخ خواهند داد.

برخی متخصصان سئو، بر اساس تجربیات تبلیغات اپل، عقیده دارند که افزایش اظهارنظرها درباره کسب و کارها در فضای مجازی و مثبت بودن آنها دو عامل مهم در بهبود رتبه وب‌سایت‌ها به شمار می‌روند. اگر واقعاً این چنین باشد، بعید نیست که گوگل از این اطلاعات برای رتبه‌بندی منطقه‌ای وب‌سایت‌ها نیز استفاده کند.

کاهش بانس ریت، افزایش Time on Site و بازدید دوباره از وب‌سایت

مشتریان و بازدیدکنندگانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی با یک برند مأنوس می‌شوند، معمولاً با احتمال بیشتری به بازدیدکننده تکراری یک وب‌سایت تبدیل می‌شوند و زمان بیشتری را برای آن صرف می‌کنند. در نتیجه میانگین معیار Time os Site وب‌سایت افزایش می‌یابد.

بسیاری از سئوکاران همچنان معتقدند که نرخ بانس ریت بر روی رتبه‌بندی سایت‌ها تاثیر می‌گذارد. با این همه، ما معتقدیم که این معیار با وجود آنکه نشان‌دهنده کیفیت بالای محتوای وب‌سایت است اما به‌طور مستقیم بر رتبه آنها تاثیر ندارد. در مقابل، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که Time On Site می‌تواند به‌عنوان یک معیار برای رتبه‌بندی جستجوها مورد استفاده قرار گیرد.

در واقع این معیار در مقایسه با بانس ریت از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و گوگل با اندازه‌گیری مدت‌زمانی که کاربر پس از کلیک بر روی یک لینک، دوباره به صفحه جستجو بازمی‌گردد و سپس با تجزیه و تحلیل عبارت جدید مورد جستجوی او مفید بودن مطالب یک سایت را تشخیص داده و نتیجه می‌گیرد که آیا وب‌سایت بازدید شده توانسته به کاربر پاسخ یا اطلاعات مناسب دهد یا خیر.

آینده سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟

با وجود اینکه گوگل از به‌روزرسانی‌های خود اطلاعات دقیق و رسمی منتشر نمی‌کند، اما شواهد نشان می‌دهد که سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی به شِکلی جدید از لینک در الگوریتم‌های رتبه‌بندی تبدیل شده‌اند. گرچه از میزان ارزش این لینک‌ها اطلاعی در دست نیست و نمی‌توان با قطعیت از کاهش تاثیر لینک‌های ورودی و خروجی در رتبه‌بندی سخن گفت، اما می‌توان انتظار داشت که تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک معیار ارزشیابی وب‌سایت‌ها در نهایت از لینک‌ها نیز بالاتر رود. چرا؟

  1. دنیا به سوی اجتماعی شدن حرکت می‌کند. کودکان امروز، مشتریان و کاربران فعال اینترنتی فردا خواهند بود و میزان حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر، گوگل پلاس و … نیز هر روز افزایش می‌یابد. قابل پیش‌بینی است که در این نسل، مشتریان زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند و در نتیجه موجب افزایش سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی شوند.
  2. مردم به طور معمول به وب‌سایت‌هایی که از طریق دوستان توصیه می‌شود بیش از نتایج حاصل از جستجوی طبیعی اعتماد می‌کنند. در نتیجه سایت‌هایی با حضور قوی‌تر در شبکه‌های اجتماعی، شانس بیشتری برای جا گرفتن در این پیشنهادات دارند. موتورهای جستجو نیز این پیشنهادات را بررسی کرده و نتایج آن را در افزایش اعتبار و رتبه وب‌سایت تاثیر می‌دهد.
  3. وب‌سایت‌هایی با حضور قدرتمندتر در شبکه‌های اجتماعی از نرخ تبدیل بهتر، مشتریانی وفادارتر، فروش و سود بیشتر و اسم و آوازه‌ای بلندتر برخوردارند که همگی در افزایش نظرات مثبت و لینک‌های ارجاعی تاثیر دارند.

چه راهی برای بهبود تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت وجود دارد؟

همانند سئو، در بحث شبکه‌های اجتماعی نیز با دو بخش On-Site و Off-Site روبرو هستیم و در هنگام حضور در این شبکه‌ها باید به هر بخش نیز به یک میزان توجه نمود. عناصر On-Site عبارت‌اند از:

  • دکمه Share (برای به اشتراک‌گذاری آسان‌تر مطلب در شبکه‌های اجتماعی)
  • دکمه‌های اتصال (مانند Like صفحه در فیس‌بوک، Follow در توئیتر و لینکدین و …)

عناصر دخیل در بخش Off-Site نیز عبارت‌اند از:

  • صفحه فیس‌بوک
  • حساب توئیتر
  • صفحه لینکدین
  • حساب کاربری پینترست
  • حساب کاربری یوتیوب و …

موارد زیر، مراحلی است که هنگام حضور در شبکه‌های اجتماعی باید به‌صورت گام به گام انجام دهید

  1. حساب‌های کاربری با نام کسب و کار خود در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید. هرچه در شبکه‌های بیشتری حضور یابید تعداد لینک‌های بیشتری نیز دریافت می‌کنید هرچند میزان این لینک‌ها در شبکه‌ها مختلف یکسان نخواهد بود، اما در هر حال هر شبکه اجتماعی مخاطبان مربوط به خود را دارد. برای مثال امروزه اینستاگرام بیشتر پذیرای جوانان است این در حالی است که فیس‌بوک فضایی مبتنی بر متن دارد و مورد علاقه افراد میانسال است.
  2. یک وبلاگ یا وب‌سایت برای کسب و کار خود ایجاد کنید و به‌طور منظم حداقل هر هفته یک مطلب در آن قرار دهید. به‌طور ایده آل، فعالیت وبلاگ به شکلی که بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار گیرد، باید روزانه و به‌طور منظم باشد. به یاد داشته باشید که صرفاً ساختن یک وبلاگ و فعالیت آن اهمیت ندارد، بلکه باید از مفید، با ارزش و غیرتکراری بودن مطالب آن نیز اطمینان داشته باشید.
  3. اگر زمان کافی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود ندارید بهتر است فردی را برای این کار استخدام کنید. به نظر می‌رسد کارشناس شبکه‌های اجتماعی یکی از شغل‌های پررونق چند سال آینده خواهد بود. در حال حاضر، آگهی‌های فراوانی برای استخدام افرادی با این مهارت در فضای مجازی مشاهده می‌کنید. همچنین، اگر از بودجه کافی برای پرداخت حقوق این افراد برخوردار نیستید می‌توانید از کارآموزان برای این کار استفاده کنید. امروزه، بسیاری از دانشجویان با شبکه‌های اجتماعی به‌خوبی آشنا هستند و با کمی آموزش می‌توانند تا حدودی فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی کسب و کار شما را انجام دهند.
  4. محتوای On-Site و Off-Site خود را با یکدیگر هماهنگ کنید. برای مثال هنگامی که در وبلاگ خود پُستی منتشر می‌کنید با یک چکیده کوتاه به همراه لینک و عکس آن را در شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید. در مقابل، خوانندگان وبلاگ یا وب‌سایت خود را نیز تشویق کنید تا با کلیک بر روی دکمه‌های Like یا Follow شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند. افزون بر این، قرار دادن دکمه Share در جایی با دید مناسب، می‌تواند به انتشار محتوای شما در توئیتر، فیس‌بوک و گوگل پلاس کمک کند. به یاد داشته باشید از عکسی مناسب و باکیفیت  و مرتبط برای پست‌های شبکه اجتماعی خود استفاده کنید.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت از نگاه آمار

به طور میانگین حضور کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی تاثیری مثبت بر رتبه وب‌سایت آنها می‌گذارند و این ارتباط تا حدودی خطی است (حداقل برای 5 رتبه اول از نتایج هر جستجو). به این معنی که وب‌سایت‌هایی با رتبه بهتر، فعالیت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. با این وجود، هر قدر که به انتهای صفحه نتایج نزدیک شویم سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیر خطی خود را از دست می‌دهند.

دیدگاه‌ها (2)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

    سید رضا صالحی مدیر کل مرداد 2, 1399 پاسخ

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

    کاربر دمو مشتری مرداد 2, 1399 پاسخ

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.