آموزش و خدمات دیجیتال مارکتینگ

افزایش جستجوهای اینترتی

 

من هم روزی کسب و کاری را شروع کردم. قبل از شروع کسب و کارم فقط به فکرتولید (محصول یا خدمت) بودم. فکر می کردم با داشتن یک جایگاه به عنوان محل کسب و کار و داشتن محصول یا خدمت برای عرضه فروش خوبی خواهم داشت و مردم برای استفاده از خدمات و محصولات من صف می بنند. اما اینطور نشد! یادم هست اولین بیزینس خودم را در سال ۸۵ شروع کردم. آن زمان ها تازه اینترنت ADSL با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه آمده بود و مثل الان منابع زیادی در خصوص کسب و کار و موفقیت آن وجود نداشت.

دسترسی مردم به اینترنت اصلا راحت نبود، اپراتورهای موبایل خدمات اینترنت همراه نمی دانند و این امر باعث می شود خدمات اینترنتی زیاد به چشم نیاید. آن زمان می بایست توسط تبلیغات آفلاین، تبلیغ در روزنامه ها و مجلات، چاپ و پخش تراکت و بیلبوردهای شهری کسب و کارتان را معرفی می کردید که یا هزینه های بالایی برای تبلیغ و برندسازی داشت، یا اگر فقط روی تراکت (تبلیغ ارزان تر) زوم می کردیم جواب آنچنانی نمی گرفتیم.

در آن زمان بهترین تبلیغ این بود خدمات و محصولات خوب و با کیفیتی ارائه دهیم تا مشتریان از ما راضی باشند و از رضایت خود با دیگر دوستانشان صحبت کنند. به قول معروف تبلیغات سینه به سینه یکی از بهترین راهکارهایی بود که می توانست فروش یک کسب و کار را تضمین کند.

همانطور که گفتم در آن زمان منابع زیادی در دست نبود و صاحبان کسب و کار با توجه به تجربه خود اقدام به انجام تبلیغات می کردند. اما امروزه با افزایش منابع و راه های دسترسی از جمله اینترنت پر سرعت، آموزشهای فراوانی برای صاحبین مشاغل هست تا با آنها بتوانند کسب و کار خود را رونق ببخشند. این مطلب نیز یکی از همان منابع آموزشی در خصوص تبلیغات است که شما با جستجوی “چگونه تبلیغ کنیم؟” وارد این صفحه شده اید. در ادامه ی راه مسیرهای واضحی برای شما مشخص می کنیم. با ما همراه باشید.

 

چگونه تبلیغ کنیم؟

سوالات زیادی در این موضوع مطرح می شود که همه شبیه به هم هستند و یک راهکار واحد دارند. سوالاتی که این روزها اکثریت افرادی که با ما تماس می گیرند و می پرسند این است:

  • چطور تبلیغات کنیم؟
  • چگونه تبلیغات موفقی داشته باشیم؟
  • چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟
  • چگونه کالای خود را تبلیغ کنیم؟
  • چگونه محصول خود را معرفی کنیم؟
  • بهترین راه های تبلیغات برای جذب مشتری چیست؟
  • چگونه مشتری پیدا کنیم؟
  • بهترین روش تبلیغ برای مغازه یا فروشگاه چیست؟
  • چطور در تلگرام تبلیغ کنیم؟
  • چطور در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟
  • چطور در صفحه اول گوگل باشیم؟

این ها اکثریت سوال هایی هستند که افراد از ما می پرسند. اما چطور می توان به آنها یک جواب واحد داد؟ مسلما روش های تبلیغاتی که برای هر کسب و کاری در نظر گرفته می شود متفاوت است اما راهکار ارائه روشهای تبلیغاتی یکی است و آن ایجاد مارکتینگ پلن یا همان پلن تبلیغاتی یا پلن بازاریابی است.

 

مارکتینگ پلن یا پلن تبلیغاتی چیست؟

شنیدیم برای رسیدن به موفقیت باید برنامه داشته باشیم. برنامه ای که بدانیم :

  • در چه مسیری قدم گذاشتیم.
  • در چه زمانی به مقصد خواهیم رسید.
  • چه کارهایی را باید انجام دهیم.
  • چه هزینه هایی را باید انجام دهیم.
  • چه مشکلاتی پیش روی ماست.
  • و…

 

مارکتینگ پلن برنامه ای برای توضیح چنین سوالاتی است. مارکتینگ پلن یا پلن تبلیغاتی به شما یک برنامه جامع با توجه به هدف و بودجه تان می دهد تا بتوانید توسط آن کسب و کار خود را به صورت کاملا موفق تبلیغ کنید. میزان موفقیت مارکتینگ پلن وابسته به اطلاعاتی است که در هنگام طراحی Marketing Plan از آنها استفاده می کنیم. هر چقدر اطلاعات اولیه دقیق تر و کامل تر باشد به موفقیت ما بیشتر کمک می کند. این روزها وقتی به مخاطبانی که با ما تماس میگیریم می گوییم پلن تبلیغاتی شما چیست فقط راجع به کارهایی حرف می زنند که همکارانشان انجام داده اند! درک درست از یک برنامه تبلیغاتی برای هر صاحب کسب و کاری اهمیت دارد و وی باید بداند برای موفق شدن در هز زمینه ای از جمله تبلیغات نیاز به یک برنامه جامع و دقیق تبلیغاتی دارد. برنامه ای که مثلا در آن بدانید یلدای سال آینده باید چه تبلیغات انجام دهید و آفرهای شما چیست؟ برای رسیدن به این هدف می بایستبه سوالاتی در خصوص کسب و کار شما و مشتریانتان پاسخ دهید. اما قبل از پاسخگویی به این سوالات بیاییم ببینیم صاحبین کسب و کار قبل از آشنایی با مارکتینگ پلن جواب سوال های بالا را چگونه پیدا می کردند و این جوابهای اشتباه چه ضررهای بزرگی به آنها زده است.

 

چطور تبلیغات کنیم؟

خودتان را کنار بگذارید! دور و اطرافتان را ببینید. برخی از دوستان شما کارفرما هستند، از آنها بپرسید بنظر شما بهترین شیوه تبلیغات چیست؟ وقتی صحبت از تبلیغات می شود اکثر صاحبان کسب و کار تنها از شنیده ها و دیده های خود حرف می زنند! اما واقعا این شنیده ها و دیده ها چقدر درست است؟ مثلا کسانی که در اینستاگرام می چرخند سریع می گویند تبلیغات در اینستاگرام بسیار مفید است. اما اگر تجربه ی این کار را داشته باشند، نتیجه ای که برایشان رقم خورده آن چنان بزرگ و جذاب نبوده است! دلیلش چیست؟ پس چرا پیشنهاد می دهند که در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟!

مشکل اکثریت کسب و کارها این است که آنها فقط فعل حضور را صرف می کنند! وقتی می شنوند یک وب سایت می تواند مشتریان جدیدی برایشان بیاورد فقط به فکر زدن وب سایت هستند، اینکه وب سایت آنها چه شکلی باشد و چه روشهایی برای جذب مشتری داشته باشد برایشان جا نیافتاده است و کسی هم به آنها توضیح این را نداده که هدف از وبسایت زدن چیست. آنها فقط دارند حضور پیدا می کنند. پس بنابراین فقط می روند تا وبسایتی با کمترین هزینه ی ممکن طراحی کنند.

می شنوند که تبلیغات در اینستاگرام بسیار پر بازده است، پس سریعا یک پیج اینستاگرام می زنند، فالورهای فیک و لایک فیک می خرند و در چند پیج تبلیغ می گذارند، به اینفلوئنسر مارکتینگ هم روی می آورند اما جوابی که می گیرند چنان بالا و جذاب نیست! چرا؟!

چون برای تبلیغات برنامه ای ندارند. خیلی از صاحبان کسب و کار را می شناسم که با خیال اینکه تبلیغات اینترنتی ارزان و رایگان است وارد این حوزه می شوند و هدفشان این است با ۱ میلیون تومان ۱۰۰ ها میلیون جذب کنند! اما به نظر شما این واقع بینانه است؟!

 

چگونه تبلیغات موفقی داشته باشیم؟

وقتی شما دکتر می روید و از بیماری خود برای وی شرح می دهید، دکتر شما را بررسی می کند و بسته به بیماری و شرایط شما نسخه ای برایتان می پیچد! شما بدون آنکه روی آن نسخه نظری بدهید به داروخانه می روید و داروها را تهیه و مصرف می کنید تا خوب شوید. اصلا به این فکر نمی کنید که آیا نسخه ی وی برای من مفید است یا نه؟! درست است؟!

آیا برای تبلیغات هم این موضوع صدق می کند؟ آیا شما حرف مشاور تبلیغاتی خود را بدون درصدی تردید قبول می کنید و فقط نسخه ای که وی برای شما پیچیده را مصرف می کنید تا موفق شوید؟ مسلما اینطور نیست!!

سوال خیلی از مشتریان این است که چطور تبلیغات موفقی داشته باشیم؟ در جواب من به همه مشتریان می گویم که ما راهکارهای تبلیغاتی را بر اساس نیاز شما تدوین و طراحی می کنیم و به شما ارائه می دهیم، اما یک مشکل بزرگ وجود دارد! و این عدم اطمینان به مشاور تبلیغاتی است.

 

 

در مرحله ی اول باید بگویم مشتری حق دارد! زیرا افراد زیادی بدون تجربه و فقط به صرف خواندن چند کتاب خود را مشاور تبلیغاتی  و مشاور کسب و کار می نامند و هدف آنها فقط یک چیز است! گرفتن پول های زیاد از صاحبان کسب و کار و دادن پیشنهاداتی که در چند کتاب می توان به آنها رسید. کتابهایی که روی هم ۱۰۰ هزار تومان باید هزینه کنید تا آنها را بخرید و برای هر کدام چند روز زمان بگذارید که بخوانید.

امروزه با توجه به بالا رفتن تب موفقیت، سمینارها و همایش های مختلفی برگزار می شود. خیلی از افراد ادعای آدم موفق می کنند و خود را مشاور کسب و کار می خوانند. همه ی آنها از فرمولی حرف می زنند که با آن می توان به موفقیت رسید. اما این فرمول اصلا وجود ندارد.

فرمول برای هر کسب و کاری متفاوت است. این راهکار است که یکسان است. راهکار یکسان را می توانید با مطالعه بدست آورید اما برای اینکه به فرمول موفقیت کسب و کار خود برسید باید حتما از یک مشاور باتجربه و کاربلد استفاده کنید. این نکته را هم توجه داشته باشید(دوباره تکرار می کنم) که مشاور با تجربه یعنی کسی که کار انجام داده و تجربه بدست آورده نه کسی که فقط مطالعه داده و آموزش می دهد!

یک مشاور تبلیغاتی باتجربه به شما خواهد گفت چگونه تبلیغات کنید تا موفق شوید.

 

چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟

ساخت تبلیغی که بتواند یک کسب و کار را به موفقیت برساند کار سختی است! تبلیغ موفق یعنی تبلیغی که منجر به همه گیر شدن آن شود که به اصطلاحا به آن وایرال می گویند. در اینجا قبل از هر چیز راجع به وایرال مارکتینگ توضیح می دهیم.

تعریف وایرال مارکتینگ

وایرال مارکتینگ همان بازاریابی ویروسی است. به شکل ساده اگر بخواهیم در خصوص وایرال مارکتینگ توضیحی بدهیم وایرال به تبلیغی گفته می شود که پس از دیده شدن توسط بینده، توسط وی برای دیگران ارسال شود. این تبلیغات به تبلیغات شانه به شانه یا دهان به دهان نیز معروف است. در ساختن مارکتینگ پلن همیشه یک قانون وجود دارد. اگر راهکاری برای تبلیغات ویرویسی دارید فقط روی آن زوم کنید و دیگر روشهای تبلیغاتی را یا کنار بگذارید و یا روی بیشتر وایرال شدن این تبلیغ تلاش کنید. این روزها تبلیغات موفقیت تبلیغاتی است که ذهنیت ایجاد کند. ذهنیتی قابل اعتماد، با ارزش خرید بالا و ماندگار. اما چطور می توان چنین تبلیغاتی ساخت؟

با توجه به افزایش تبلیغات در هر حوزه کاری، این روزها کاربران تبلیغات زیادی را می بینند. اگر شما قصد داشته باشید فقط جلوی چشم مخاطبان حضور داشته باشید فقط می توانید تبلیغات کنید! اما اگر هدف شما بهتر دیده شدن است باید متفاوت تبلیغ کنید. برای ساخت چنین تبلیغاتی دیگر نمی توانیم کسب و کارها را محدود به یک رسانه کنیم. باید از چندین رسانه برای تبلیغ کردن بهره ببریم.

منظور از رسانه ی تبلیغاتی مکان هایی است که قابلیت تبلیغات را به شما می دهد، مثل تلویزیون، رادیو، اینترنت، اینتساگرام، تلگرام و …

با توجه به این صحبت ها دریافتیم که برای اینکه بتوانیم تبلیغی موفق بسازیم باید با فکر و ایده ی مناسب، با برنامه ریزی درست در رسانه های مختلف اقدام به تبلیغات کنیم.

 

چگونه کالای خود را تبلیغ کنیم؟

بهترین مثالی که می توانیم برای تبلیغ کالا بزنیم تبلیغات محصولات چی توز است. شما اگر به تبلیغات محصولات چی توز نگاه کنید تفاوت در ارائه تبلیغ را مشاهده خواهید کرد. البته در اول کمی سخت است که بتوانید تفاوت ها را احساس کنید، اما به عنوان یک صاحب کسب و کار من به شما پیشنهاد می کنم که حتما روشهای تبلیغاتی دیگر شرکتها مخصوصا شرکتهای همکار را رصد کرده و آنها را به دقت بررسی نمایید. ما کسب و کارهایی را می شناسیم که فقط با رصد دیگر تبلیغات و فعالیت همسان نسبت به شرکت همکار، به موفق های قابل توجهی رسیدند. اما این موضوع که شما تقلید کنید در طولانی مدت زیاد به چشم مخاطبان خوش نمی آید.

وقتی کالایی برای فروش داریم باید ابتدا ببینیم که این کالا به درد چه افرادی می خورد. همانطور که قبلا مطمئنم شنیده اید درآمد هر کسب و کاری ۲۰ درصد خرید مشتریانی است که همیشه از آن کسب و کار خرید می کنند. یعنی اگر شما بتوانید زوم تبلیغاتی خود را روی ۲۰ درصد هدف کسب و کارتان بگذارید می توانید تبلیغات موفقی را داشته باشید.

پس برای شروع ابتدا به شناسایی مخاطبان اصلی خود بپردازید. از خود سوال بپرسید:

  • مشتریان من چه جنسیتی دارند؟
  • مشتریان من در چه بازه ی سنی ای قرار دارند؟
  • مشتریان من چه درآمدی دارند؟
  • مشتریان من مجرد هستند یا متاهل؟
  • مشتریان من به چه موضوعاتی علاقه مند هستد؟
  • مشتریان من در کدام منطقه از کشور بیشتر حاضر هستند؟

یک مشکلی که من با صاحبان کسب و کار داشتم این بوده که آنها اکثرا بازه های بزرگی از مخاطبان را انتخاب می کردند.

صاحبین مشاغل فکر می کنند با بزرگتر کردن بازه ی مخاطبان می توانند مشتریان زیادی را جذب کنند اما این کاملا غلط است!

یک بازه ی بزرگ، تبلیغات بزرگ و پر هزینه ای را برای شما در بر خواهد داشت. پس قبل از شروع تبلیغات باید مشتریان هدف و اصلی خود را بشناسید. شده به نظرسنجی، پرسشنامه، تحقیقات بازاری و تحلیل رقبا می توانید به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید.

بعد از شناسایی مشتریان می توانید بر اساس احساسات آنها، بر اساس حس نیاز آنها، بر اساس تفکر آنها و … تبلیغاتی ارائه دهید و مطمئن باشید اینکار بهترین نتیجه را برای شما در بر خواهد داشت. نکته ی اصلی تا به اینجا همین است: کورکورانه تبلیغ نکنیم!